Çavdar Tarlasında Çocuklar // J.D. Salinger


Hiç bir şey anlatmadığı halde saflıklarıyla kendini dinletmeyi başaran çocukları bilirmisiniz? Bu tip çocuklarla karşılaştığınızı bende biliyorum aslında ama aklınızdan biri geçsin diye sordum soruyu. Bu aralar kafam dolu ve yorgunum diyorsanız bu saflıkta bir muhabbeti okuyabilirsiniz. Yanlış anlaşılmasın, roman o kadar da boş değil. Mesela stylist.co.uk sitesi tarafından en iyi ve en ironik giriş cümlesiyle başlayan eserler kategorisinde 1. sırada, en iyi kapanış cümlesi kategorisindeyse 15. sıradaymış.

Anlatacaklarımı gerçekten dinleyecekseniz, herhalde önce nerede doğduğumu, rezil çocukluğumun nasıl geçtiğini, ben doğmadan önce annemle babamın nasıl tanıştıklarını, tüm o David Copperfield zırvalıklarını filan da bilmek istersiniz, ama ben pek anlatmak istemiyorum. Her şeyden önce, ben bu zımbırtılardan sıkılıyorum. Sonra, onlarla ilgili en ufak bir söz etsem, bizimkilere inmeler iner.
Holden Couldfield yatılı olarak okuduğu Pencey Prep' ten Noel tatiline üç gün kala derslerindeki başarısızlık nedeniyle atılır.  Noel tatilinden önce eve gelişini ailesine açıklayamayacağı için üç gün dışarıda yaşamak zorunda kalır. İşte Holden bize bu üç gün boyunca hayatına giren insanları tüm saflığıyla ve doğallığıyla anlatır.  

Roman daha önce Gönülçelen ismiyle ülkemizde yayımlanmış. Roman kahramanımızın çavdar tarlasında oynayan çocukların uçurumdan düşmemesi için koruma olma hayali nedeniyle olsa gerek başka bir çevirmen ve farklı bir yayın evi tarafından bu isimle basılmış. Bu arada çevirmen oldukça başarılı bir iş çıkarmış. 

Kitabın Amerikada lise düzeyinde ve bir çok kütüphanede yasaklı olduğu ilginç bir anektod olarak burada dursun...

Hepinize bol kitaplı günler dilerim.

Arka Kapak...

Pek çok insanın hakkında konuştuğum için üzgünüm. Bildiğim tek şey; size anlattığım herkesi biraz özlüyorum. Bizim Stradlater'ı ve Ackley'i bile, sözgelimi. Sanırım o lanet Maurice'i bile özlüyorum. Sakın kimseye bir şey anlatmayın. Herkesi özlemeye başlıyorsunuz sonra.
Çavdar Tarlasında Çocuklar, Salinger'ın tek romanı. Ergenlik çağının içinde, yetişkin dünyanın düzenine karşı isyankar bir çocuğun, bir Noel öncesi başına gelenler... Bu sürecin bir psikiyatri kliniğinde noktalanışı. Holden Caulfield'in masumiyet arayışının iç burkucu romanı. Belki de Salinger'ın.
1993'te Franny ve Zoey ile Dokuz Öykü adlı kitaplarını yayımladığımız Salinger, 1963'ten bu yana yeni bir yapıt yayımlamamasına ve neredeyse efsane haline gelmiş bir gizlilik içinde yaşamasına karşın, dünya edebiyat gündemindeki yerini hep koruyor.
Abdullah ÖZER
Abdullah ÖZER

Okumayı ve izlemeyi sever, yazmanın ise insana inanılmaz bir derinlik kattığına inanır. Çay vazgeçilmezidir. 90 ların müzikleriyle mest olur hatta kendinden geçer.

14 yorum:

  1. Yasaklı kitaplara karşı ilgim var bu aralar. Yasaklanma sebebini merakla okumaya başladığım kitaplar dahi var. Bu sebeple okuyabilirim sanırım. Konusu da ilgimi çekti üstelik. Teşekkürler :)

    YanıtlaSil
  2. Yasaklanma sebebi neymiş ki acep? Bizim ülke olsa hadi neyse derim bulmuşlardır bir bahane. Amerika'da yasaklanması için hayli ilginç bir sebebi olmalı. Ben bunu araştırayım :) Kitap benim de ilgimi çekti. Kitapçıya gidince bakınacağım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Baş karakter özendirici şekilde okulu, dersleri, ögretmenlerini ve arkaşlarını umursamayan biri. Araştırmadım ama sebep bu olabilir... Hayat bu tiplere güzel ya :)))

      Sil
  3. Okumak istediğim kitaplardan, övgüsünü çok duydum, siz de sevmişsiniz :))

    YanıtlaSil
  4. Okuma listemde ama bir türlü fırsat bulamadım :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Aslında okul sınav yorgunluğundan kaçmak için iyi bir tercih olabilir Naz :)

      Sil
  5. iyi kitap fakat bir türlü edinemedim , yeni baskılarından birini edinmek lazım :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Hımmm... Bu konuda yardımlaşsak olur aslında :D

      Sil
  6. Kitap yorumları çok severim... :)

    YanıtlaSil
  7. Alıntıları çok beğendim, samimi ve akıcı. Güzel bir kitap olmalı. Teşekkürler ⭐

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Kitabın tamamında samimi bir dil kullanılmış, seveceğinize eminim. Ben teşekkür ederim :)

      Sil