Bir Garip İzlenzi.com Meselesi

Yaklaşık on yıldır aktif internet kullanıcısıyım. Neredeyse on yıldır da bilişim ve hacking alanındaki gelişmeleri takip ederim. Bu konularda uzman sayılmam ama sahte sayfalarla sosyal medya hesaplarının nasıl çalındığını, size tıklattıkları linklerle ıp adresinizin nasıl çalındığını, sohbet ortamında gönderilen resimlerin aslında resim olmayabileceğini az buçuk bilirim.

Birazdan okuyacaklarınızı da işte bu öz güven ve 'ben bilirim' nedeniyle yaşadım. Kulağınıza küpe olması ümidiyle de paylaşmaya karar verdim.

Muhteşem Gastsby kitabını okumuş ve eleştirimi bloguma yazmıştım. Paylaşım yapmadan önce nete baktığımda romanın filminin de çekildiğini öğrendim. Karşıma çıkan sitelerden rastgele birine tıkladım. Her zaman ki gibi önce fragmanı izlemeyi, beğenirsem de filmi izlemeyi planlıyordum ki ekrana pop up şeklinde bir sayfa açıldı.



Sayfayı incelediğimde çok zekice bir seo çalışması gibi geldi. Üyelik şartlarından ve ücretten bahsedilmemişti.  Muhtemelen yeni açılmış bir site olmalıydı ve ileride reklam mesajı gönderecekleri telefon numaralarını toplamaya çalışıyorlardı. Böylece oluşturacakları ve güncel filmleri yayınladıkları ücretli üyelik için hedef kitle oluşacak ve düzenli izlenen bir sanal sinema kurulmuş olacaktı.

İşte bu düşüncelerle ekrana telefon numaramı girdim. ŞİFRE: XXXX bu şifreyi ekrandaki kutuya girerek işlemi tamamla şeklinde bir mesaj geldi.


İşte gelen mesajdaki o şifreyi okumadan o kutucuğa giren yüzlerce kişiden biri oldum. Sonrasında telefonuma gelen mesajlarda faturama 56 TL yansıtıldığını öğrenince soğuk soğuk terler dökmeye başladım ve hemen sms atarak üyeliği iptal ettim. Önce operatörü aradım. Olay doğruydu ve hesabıma 56 TL yansıtılmıştı ve bu ödeme yapılırken operatörüm beni uyarmamıştı. Mobil ödemeyi kapattım ve resimde gördüğünüz müşteri hizmetleri numarasını aradım ama boşuna. Şifreyi girmeseydiniz, istediğiniz yere başvurun gibi bir tavır takındılar. Aslında üyeliğinizi açalım bir ay olsun bizi deneyin gibi bir tavır takınsalardı, yani gazımı alsalardı olayı orada kapatabilirdim ama tavırlarıyla beni aptal yerine koymalarını hazmedemedim.

Nette gezindiğimde yalnız olmadığımı fark ettim. Site insanların dikkatsizliğini gelire dönüştürüyordu. Kafam karışmıştı. Peki nasıl oluyordu bu? Yani basit bir form sitesine üye olurken bile şartları okudum ve onayladım kutucuğuna tıklamadan üyelik gerçekleşmezken, site nasıl oluyor da dakikasında 56 TL çekebiliyordu ve yayında kalabiliyordu. Sonuçta bir ticaret yapıyordunuz ve bu anlaşmadan cayma hakkınızın olması gerekiyordu.

Site bilgilerini analiz etmeye karar verdim.



Site domaini yurt dışından kaydedilmişti ve paravan bir şirket havası vardı.

İşin yasal prosedürünü de araştırdım ama net bir şey bulamadım. Genellikle sanal alışveriş yapan sitelerle ilgili prosedür ve yönetmeliklerle karşılaştım. Aradığımı bulamayınca Bilgi Teknolojileri ve İletişim Kurumunun İnternet Bilgi İhbar Merkezine baktım.


Elim boş dönüyordum, çünkü site ihbar listesindeki kategorilerden hiç birine uygun değildi. Yine işin peşini bırakmadım ve okyanusta bir damla da ben olayım düşüncesiyle üyesi olduğum bir sözlükte ve şikayetvar sitesinde paylaşımda bulundum. Yapılan işlem yasal olarak dolandırıcılık suçunu oluşturmasa bile yöntemin irdelenmesi ve yasal bir açık varsa giderilmesi gerekir düşüncesiyle BİMER' e de konuyu yazdım.

Aradan iki gün kadar geçtikten sonra müşteri hizmetleri yetkilisi beni aradı. Hesabımın incelendiğini, müşteri hizmetleriyle yaptığım görüşmemin dinlendiğini ve hizmet alımı yapmadığımı tespit ettiklerini, üç iş günü içinde ücretin iade edileceğini, sorun yaşamam durumunda, kendilerini aramam halinde yardımcı olacaklarını söyledi. Sitelerinin üyelik yapma şeklinin uygun olmadığını söyledim ve yeni sayfa tasarladıkları cevabını aldım. Tabi ki şikayetvar sitesindeki şikayetime verdikleri cevaplarına teşekkür etmem ricasında da bulundular.

Buna benzer yöntemi bir çok online oyun sitesi de uyguluyormuş. Size tavsiyem operatörünüzü arayarak hattınızı mobil ödemeye kapatın.

Son söz olarak; kişisel blog yazarı olmak yaptığınız aptallıkları da paylaşmayı gerektirir. Anlayışınız için teşekkür ederim. :) 
Abdullah ÖZER
Abdullah ÖZER

Okumayı ve izlemeyi sever, yazmanın ise insana inanılmaz bir derinlik kattığına inanır. Çay vazgeçilmezidir. 90 ların müzikleriyle mest olur hatta kendinden geçer.

10 yorum:

  1. Çok önemli bir yazı.Resmen insanları kandırarak kısa yoldan para kazanmayı hedefliyorlar :(

    YanıtlaSil
  2. Daha çok okunur Bu yazın aptal yerine koyuyorlar insanları her yerden bir şeyler çıkıyor :( Geçmiş olsun...

    YanıtlaSil
  3. Hani yeni yazı geldimm baktım. Yok yazı... Kitap ne durumda bari onu sorayım...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Mobilden konu düzenlerken yanlışlıkla konu açıldı, daha sonra sildim. Romana bugün başladım ama yoğundum çok okuyamadım:)

      Sil
  4. Çok işe yarar bir yazı olmuş, teşekkürler. Size bir sorum var, ücreti telefon faturanıza mı iade ettiler yoksa banka bilgisi mi aldılar? Ben iade talebi için aradığımda benden hesap bilgilerini maillerine atmamı ve 10 gn içinde iade edeceklerini söylediler. Ancak böyle ucuz bir şekilde 57 TL'den olunca buna da güvenemedim...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Benim ücretimi telefon faturama yansıtacaklardı ancak hesap kesiminden önce iade ettikleri için faturam normal geldi. Ücreti nereden kestilerse oraya iade gerçekleştirmeleri gerekiyor.

      Ayrıca ben siteyi BİMER' e de bildirdim, konuyu incelediklerini ve internet üzerinden şikayetçi olmam halinde gerekli incelemeye başlanacağı yönünde cevap geldi. Ancak site mağduriyetimi giderdiği için şikayetçi olacak konu kalmamıştı.

      Kesinlikle peşini bırakmayın, tutar küçük diye düşünmeyin. Sistemin açığından faydalanıyorlar.

      Sil
  5. Cevabınızdan sonra tekrar aradım, çektikleri yere iade etmelerini istedim. Sistemleri bu şekilde çalışmıyormuş! Bimer'e şikayet edeceğimi söyledim, yasal haklarınıza başvurabilirsiniz dediler.

    Bu durumda ben de BİMER'e başvuracağım, kesinlikle peşini bırakmayacağım. İyi ki sitenize denk gelmişim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Şikayetvar.com sitesine de konu açın, 2 gün içinde cevap yazıp size dönecekler. Kesinlikle geri adım atmayın, haklısınız.

      Sil