Zıkkımın Kökü - Muzaffer İzgü


E kitaplarıma göz gezdirirken ismiyle dikkatimi çeken ve aniden okuma listemin ilk sırasına kaynak yapan kitaptır Zıkkımın Kökü. Yaklaşık üç yüz sayfalık. Kim bilir ne isyanlar ne haykırışlar ne feryat figanlar anlatacak acaba beklentisiyle okumaya başladım. Yanılmışım. Ne dünyaya ne de adaletsizliğe karşı bir kin kusma vardı. Yazar sadece yaşadıklarına güzel bir isim bulmuş.

Muzaffer İzgü, Cumhuriyetin 10. yılını yani 1933 lü yılların Adana'sında geçen çocukluğundan başlayarak, gençliğine kadar geçen dönemini dosta dert yanar tarzda anlatıyor. Aman Allah'ım... O ne çocukluk öyle... Paçalardan fakirlik ve sefalet akıyor. Çırpındıkça batıyor, ne yaparsa yapsın kurtulamıyor. Çok parayı bırak, para kazanmak için yaptıklarını okuyunca "bu da hayat mı bee" duygusunu iliklerinize kadar hissediyorsunuz. Sevip seviliyor, kavuşamıyor ama yasak aşk yaşıyor. O kadar doğal ki, sanırsın o dönemde o mahallede yaşayan herkes aynı. Tek avuntumuz da bu zaten.

Öyle konu, başlık, bölüm ayrımı da yok. Hayat gibi, bir başlıyor sonrası yaşandıkça geliyor.  Kitap 1992 yılında beyaz perdeye de aktarılmış. Benim izleme fırsatım olmadı ancak aldığı ödüllere bakarmısın...
  • Kültür Bakanlığı
  • Adana Altın Koza (5 dalda)
  • Hindistan Udaipur Altın Fil Ödülü
  • Tokyo Asya'nın En İyileri Ödülü
  • İspanya Asturias film festivali En İyi Yönetmen Ödülü
  • Paris Cine Junior En Büyük Film Ödülleri
  • ÇASOD Jüri Özel Ödülü
  • SİYAD En iyi 2. film ve en iyi erkek oyuncu (Menderes Samancılar)
  • Paris Cine Junior En iyi film ödülü

Sonuç olarak kafa yormayan, otobüste, şezlongda yatarak ya da amuda kalkarak okunabilecek bir kitap. Kardeşim ben da fakirim zaten, napıyım fakir hayatını diye düşünmeyecekseniz sıkılmadan okuyabilirsiniz.

Bahsetmişken filmden de kısa bir kesit koyalım.  


Sevgiyle kalın...
Abdullah ÖZER
Abdullah ÖZER

Okumayı ve izlemeyi sever, yazmanın ise insana inanılmaz bir derinlik kattığına inanır. Çay vazgeçilmezidir. 90 ların müzikleriyle mest olur hatta kendinden geçer.

16 yorum:

  1. Aldığı ödüllere de bakılırsa okunmalı gibi duruyor :) Kitap hakkında hiç bir bilgim yoktu açıkçası :) Olur da bir yerden karşıma çıkarsa mutlaka okuyacağım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. E kitap olarak okuyabilirim dersen rahatlıkla bulabilirsin Güneş... Keyifli okumalar :)

      Sil
  2. Biz küçükken Ökkeş serisi vardı. Muzaffer İZGÜ yazmış. Komik bir seriydi. Yeniden bulup okumak lazım. İçeriğini bile hatırlamıyorum artık.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Muzaffer İZGÜ'nün okuduğum ilk kitabı bu. Ökkeş serisini de araştırıp bakayım, çocuk kitabı değilse okurum. Komediye ihtiyacım var bu aralar. Teşekkür ederim verdiğiniz bilgi için

      Sil
    2. Çocuk kitabı o. Yine de okunabilir herhalde. :)

      Sil
    3. Ökkeş serisini çocukken bende okumuştum. Okurken gülerdim de :)
      Gençliğimde Muzaffer İzgü'nün başka kitaplarını okudum. İsimleri hatırımda değil ama kolay, okurken insanı yormayan, eğlendiren bir yazma stili var.

      Sil
    4. Dur ben yazarın diğer kitaplarını da listeye alayım. Bakalım neler varmış 😊

      Sil
  3. Muzaffer İzgü'nün gecekondu kitabını okumuştum güzel bir kitaptı orada da fakirlik anlatılamayacak kadar büyüktü. Çocukluğu ve gençliğini anlatan bu kitap da ilginç olabilir aslında. Filmin aldığı ödüllere bakarsak oldukça başarılı bir yapımmış demekki. Filmden kısa alıntı çocukluğumdaki yazlık sinemaları tekrar hatırlattı 😀. Film izlerken içilen o gazozların tadı hiçbir şeyde yoktu 😀. Hele de şimdilerde gazozu pek sevmediğimi düşününce 😊. Teşekkürler paylaşım için 😊

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Yine mi fakirlik Zehra hanım, okurken içim eziliyor ya. Neyse bi tane daha okuyalım, fakirlikten ölmeyiz ya 😊

      Sil
  4. Okunacak kitaplar arasina alalim 😊

    YanıtlaSil
  5. Yazarın çocuklar için olan kitaplarından okumuştum ben de :D Hatta birinin adı Hayri Potur Harry Potter'a Karşı :D

    YanıtlaSil
  6. Geçenlerde çocuk edebiyatıyla ilgili bir doktora tezini okudum orada fakirlik temasının bir dönemin popüler konusu olduğunu yazıyordu. Kemalettain Tuğcu ve Muzeffer İzgü aklımda kalanlar. Günümüzde bu tür kitaplar okunmuyor okutulmuyor. Varsa yoksa bilim kurgu, fantastik, başarılı ve zengin olmak gibi konular... Bu da bizi biraz duyarsızlaştırıyor gibi geliyor.

    sevgi ve ışıkla

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Arz talep meselesi edebiyat dünyasını da etkiliyor sonucunu çıkarıyorum yazdıklarınızdan. Evet bilim kurgu, fantastik ya da zengin yaşam özendiriciliği duygusuzlaştırıyor olabilir ama insanın içini dışını acıya boğmakta çok fazla geldi bana. Zevk meselesi...

      Sevgiler

      Sil